HY kopen?  (update dec. 2010)

Klik hier voor de aanbodpagina met HY advertentie's

Is dat wat voor ons, zo'n HY?? 'le Camion

Beste aspirant HY bezitter (M/V),

De laatste jaren zijn is de populariteit van oudere wagens gestegen. Ook de naar de HY is regelmatig vraag. De meeste HY's worden gebruikt als camper. Daar is de wagen ook erg geschikt voor omdat niet al te lange mensen er dwars in kunnen slapen. Als de wagen dan ook nog verlengd of verhoogd is, kun je makkelijk met een gezin in deze wagen op vakantie.
Hier onder enkele tips als u overweegt een HY aan te schaffen.

Vraag en aanbod
Er is in Nederland een redelijke markt voor HY's. In de bladen van de twee HY-clubs in Nederland worden regelmatig HY's te koop aangeboden en ook op internet is er aanbod(zie ook onze "Te Koop pagina"). De prijzen variëren sterk afhankelijk van de staat van onderhoud van de wagen en de kwaliteit van de inbouw, maar voor 3000,- euro kun u al een redelijke wagen kopen.

Waar moet u op letten bij aankoop.

  • Eigenlijk is de eerste stap niet zozeer de wagen, als de eigenaar. Om plezier te hebben van uw HY moet u toch wel enige technische kennis hebben. U moet globaal weten hoe de belangrijkste systemen van een auto in elkaar zitten en na verloop van tijd ook in staat zijn om eenvoudige storingen zelf op te lossen.

Dan de wagen.

  • Het belangrijkste zwakke punt van de HY is het plaatwerk. Zeker als een wagen lange tijd buiten heeft gestaan, kunnen daar erg slechte plekken in zitten.
    Kwetsbare punten zijn:
    • De raamlijsten van de ramen in de voordeuren,
    • De raamlijst onder de voorruit ter plaatse van de ruitenwissers,
    • De driehoekige plaat boven de voorspatborden,
    • Het scharnier van de achterklep
    • De platen beneden de achterlichten
      Reparatie kan lastig zijn, omdat vaak blijkt dat het roest op deze punten dieper zit dan op het eerste gezicht blijkt.
  • Het chassis van de HY is minder vaak een probleem. Let echter op twee punten:
    • Zijn de 4 krik-steunen nog goed? (test dit door de wagen met de originele krik op te tillen)
    • Zijn de 2 kokerbalken -die in de lengterichting onder de wagen liggen- nog hard?
  • Bij het rijdende gedeelte kunt u op de volgende punten letten:
    • Bij wagens die langer dan een jaar stil hebben gestaan, zitten meestal één of meer remmen vast. U kunt dat voor een deel zelf testen:
      • Zet de wagen in z'n vrij en duw de wagen vooruit de wielen mogen niet blokkeren.
      • Druk het rempedaal vervolgens een paar maal in totdat het systeem op druk is. Nu moeten de wielen blokkeren en mag de wagen dus niet vooruit te duwen zijn.
      • Laat het pedaal los en probeer de wagen weer te verplaatsen. Dat moet weer makkelijk gaan.

Gaat een van deze onderdelen niet goed, dan weet u zeker dat de remmen uit elkaar moeten en dat kan een ingewikkelde en dure grap worden. Wilt u nog meer zekerheid, haal de wagen dan over een remmen testbank. Dan ziet u echt hoe goed of slecht de remmen zijn.

    • Na het testen van de remmen is het raadzaam om de motor/ versnellingsbak te controleren.
    • In vrijstand moet de motor soepel lopen -zonder tikken- en het gaspedaal snel volgen.
    • De motor loopt beslist niet geruisloos, maar let er wel op of er geen scheur in het uitlaatspruitstuk zit waar de 2de en 3de uitlaatpoort bij elkaar komen.
    • De versnellingsbak mag tijdens het rijden geen gierend geluid maken, anders is deze aan revisie toe, wat al gauw 700,- tot 2000,- euro kost.
    • Kijk vervolgens nog even naar de aandrijfassen. In de bocht mag er geen tik in zitten, want anders kunnen de kogels versleten zijn.
  • Als sluitstuk verdienen de banden nog enige aandacht. Om de velgen van de HY passen twee soorten banden nl: 17 x 400 en 19 x 400.
    • Let er op dat de banden niet te uitgedroogd zijn en voldoende profiel hebben. Maar ook horen er voor de APK links en rechts hetzelfde type band te liggen. Omdat nieuwe banden voor een HY niet bij een gewone bandenhandelaar te krijg zijn, zie je ook nog wel eens HY's rondrijden met "normale" banden in de maat 185 SR 16 of 195 SR 16. Deze banden zijn echter 6 mm te groot en kunnen dus verschuiven op de velg. Een standaard HY' band kost overigens tussen de 150,- en 200,- euro.

Dan nog iets over de typen HY die er te koop zijn.

  • De HY is gemaakt met een 1600 motor (H72) en een 1900 motor (H78). De 1900 motor heeft merkbaar meer kracht en verdient dus de voorkeur. Als het motortype niet op het kenteken staat vermeld, kunt u het type (H72 of H78) vinden op het identificatieplaatje op de motor onder het ontstekingshuis.
  • Er zijn ook HY's met dieselmotoren gemaakt. Meestal is dat een Indenor motor, maar soms kom je nog de oude Perkinson diesel tegen. Het nadeel van deze dieseltypes is het extra geluid dat ze maken.
  • Steeds vaker kom je wagens tegen die op gas zijn omgebouwd. Dit kan prima. En als de wagen dan ook nog ouder dan 25 jaar is, geeft dit een extra voordeel omdat de wegenbelasting wegvalt.
  • Als u een HY koopt om zelf in te bouwen als camper, let dan speciaal op de volgende dingen:
    • Als de HY een veewagenopbouw heeft, is de bodem vaak slecht door het veelvuldige water en urine.
    • Een HY met een grijs kenteken moet opnieuw als camper gekeurd worden. Dat kan een probleem zijn als de wagen nog een oud, enkelvoudig remsysteem heeft. Informeer hierna voordat u de wagen aanschaft.
    • Natuurlijk is het uniek om zo'n oud type HY te hebben met naar achter openslaande voordeuren. Maar het is niet voor niets dat deze deuren vervangen zijn door zogenaamde Benelux deuren, want als je de deur bij dat oude type onder het rijden per ongeluk opent, slaat de deur met een geweldige klap naar achteren open.

Onderhoud en onderdelen

Doordat er in Nederland een paar honderd HY's rijden, is er ook een redelijke onderdelenvoorziening. Via de beide clubs zijn de meeste onderdelen nieuw of tweedehands te krijgen. Ook zijn er een paar handelaren die gespecialiseerd zijn in HY-onderdelen. Voor plaatwerk als deuren en achterklep zijn er vervangende delen in polyester te krijgen, Maar met enig zoeken en bellen is eigenlijk alles nog wel te krijgen.

Let er wel op dat de meeste Citroën garages niet meer zitten te wachten op het onderhoud van uw HY. U zult dus op zoek moeten gaan naar een garage of werkplaats of nog beter: zelf de overall aantrekken.

De beide HY-clubs kunnen u met raad en daad ondersteunen bij het sleutelen aan uw HY. Zo zijn er goede werkplaatshandboeken te koop waar alle onderdelen en de noodzakelijke reparaties in staan aangegeven. En als u dan al deze hobbels heeft genomen, bent u de trotse bezitter van een geweldig leuke auto, waar u veel plezier van zult beleven. Menigmaal zult u nagekeken worden op de weg, zeker als u naar Frankrijk gaat, want daar is de HY inmiddels een bijzondere verschijning op de weg.

Dit is een uitgave van de Citroën HY Vereniging Le Camion (www.le-camion.nl)

Klik hier voor de aanbodpagina met HY advertentie's

Heeft u een HY aangeschaft? Dan wilt u vast ook lid worden, klik hier voor het lidmaatschap.

Bent u lid, dan krijgt u minimaal 4 x per jaar het clubblad 'Camion'  toegestuurd. 
(oplage + 350 exemplaren)