HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1990 September Yako Veenstra HY op Diesel


HY op Diesel

Waarom iemand het in z'n hoofd haalt een HY
om te bouwen als DIESEL.


Dit is dus het begin van het verhaal. Al zoekende naar nieuwe spatborden (wie niet) zag ik er alleen maar één in een zekere staat van "ontbinding". Maar wat ik ook zag was een "gloeispiraal" op de sloop.
Na wat heen en weer gepraat en een startproef, heb ik
fl. 100, = aanbetaald. (de originele kwitantie heb ik ingelijst), en een week later stond HY voor de deur. HY was een ex-PTT wagen met laadklep achter; buiten het blok en versnellings-bak, waren alleen nog de voorruit, schuifdeur, 1 band en het linker portier nog bruikbaar.
Goed, alles gedemonteerd; blok & versnellingsbak op een speciaal daarvoor geconstrueerd verrijdbaar onderstel gezet. Motor afgesteld, koppeling gereviseerd, versnellingsbak nagekeken, en in de lente in 2,5 dag alles omgebouwd. Nieuw dashboard, brandstof tank omgebouwd (retour leiding heel belangrijk!). En dan, starten.

SHIT. Startmotor niet goed, terwijl er nieuwe lagers en koolborstels inzaten. Nieuw hevel ingezet en lopen als een nieuwe. Veertien dagen later voor de keuring RDW, geen centje pijn, en legaal, kon ik rijden. Wat een verademing was het iedere keer bij de benzine- uh sorry bij de diesel-pomp van het lokale tankstation. In plaats van fl. 85,00 voor
fl 45,00 vijftig liter brandstof.

Na een jaar en 30.000 km, is het die investering wel waard geweest. Goed, een gebroken voorruit, een gescheurde uitlaat, afgebroken fusee, lekke radiateur, kapotte dynamo, een aan gort gedraaide V-snaar en een steekas die je niet eens meer als tentharing kon gebruiken, kon dat achteraf het vakantieplezier niet bederven. Maar ik zoek nu toch een bus, om weer zoveel km per jaar te rijden, en de HY alleen te gebruiken omdat HY zo leuk is.

 

Groetjes "CALAMTY JANE"
(Yaco Veenstra)

 


 
 << terug