HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1991 maart Leo Greiner Mijn liefde voor de HY


Mijn liefde voor de HY.
 

Het zal rond 1976 geweest zijn dat ik mijn eerste HY kocht. Een auto reeds omgebouwd tot kampeerwagen echter zonder de bekende aantekening op het kenteken. De wagen was van 1967, kenteken XA-74-78. Die verandering op het kenteken moest gebeuren. Van HY wist ik niets af en toen ik voor de eerste keer de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) in Tiel kwam werd de wagen op 27 punten afgekeurd. Daar waren kleine dingen bij als een niet functionerend lampje tot en met de beruchte remmen. De martelgang ging van Zoelmond (bekende Citroën HY- garage Knobbout) naar Tiel en af en toe naar Ochten. Ik was een sleutelaar van de oude type 2CV, en dan is zo'n HY wel even iets anders. In die tijd had ik niet veel geld, en was daarbij de prijzen van 2CV onderdelen gewend. Dus op alle gebied ging het niet echt tof. De HY kon ik verkopen en hij rijdt, nu vele jaren later nog steeds.


In 1989 las ik in een krant die ik verder verafschuw een advertentie waarin 2 HY's te koop werden aangeboden. Op een papiertje schreef ik het telefoonnummer en belde. Het bleken ex brandweerauto's te zijn. Na wat gepraat liet ik de wagens voor wat ze waren. In het voorjaar van 1990 kwam ik het briefje weer tegen. Toch nog even gebeld. De wagens waren er nog allebei. Waarom zal ik wel nooit weten, maar ik maakte een afspraak. Op een min of meer onofficieel industrieterrein vlak bij de Hell's Angels, vond ik de plaats waar één van de twee wagens stond. Het kenteken leek veel op mijn vorige HY.

Deze wagen zag er redelijk uit. Tijdens de ICCR in Lelystad stond er een HY 1967 ex-brandweerwagen voor Hfl. 7500, = en deze was bijna net zo mooi. De verkoper was een wat vreemd figuur. Ik vraag me nog altijd af hoe hij met de wagen heeft kunnen rijden. Hij wist niets van de auto af, alles ging dan ook verkeerd. Eerst wilde de auto niet lopen. maar na aanslepen lukte het toch. Ik wilde niet meteen beslissen, en ook de andere wagen zien. Die was van 1964 en stond in een enorme schuur (zo'n schuur waar er in Nederland 5 miljoen te weinig van zijn). De wagen had een paar platte banden, maar dat was een kwestie van oppompen. Deze auto was mooier als de eerste, echter hij schakelde beroerder. Aanslepen leek de enige mogelijkheid.

Zoals je misschien weet: bij het kiezen van een nieuwe paus, zwarte rook, witte rook, zo ging het ook met de HY. Eerst een enorme zwarte pluim, toen een forse witte pluim en de wagen begon te lopen. Een complete sensatie. Ter plekke kocht ik ze alle twee, wat ik er mee moest wist ik niet, waarom ik het deed ook niet, maar de liefde was groot. Komt tijd komt raad. Mijn zwager Ben wilde wel een HY en aan hem verkocht ik de HY van 1967. De wagen van 1964 had niet meer dan 14.700km gereden. Voorzichtig begon ik met de wagen te rijden. Het schakelen was geen succes, maar ik was reeds in gesprek met een garage waar veel HY's in onderhoud (wederom Zoelmond) zijn. De bak zou kunnen worden omgebouwd en dan schakelde de wagen

Op de dag dat 'le Camion' officieel opgericht zou worden was er ook een verkoping van Traction onderdelen. Bij de verkoping in Voorburg ben ik geweest, maar de motor staakte bij Voorschoten de strijd, een lager liep eruit. De ruzie over het ophalen van de HY met de ANWB zal ik jullie besparen, maar uiteindelijk kwam ik met autotransport in Zoelmond aan en werd de wagen afgeladen. De garagehouder in kwestie is niet erg vlot, Maar na bijna een jaar wachten (en een gratis winterstalling), was de HY gerepareerd. De motor was volledig gereviseerd en de 1600cc zuigers en bussen waren vervangen door 1900cc. De bak was omgebouwd en ook voorzien van het nieuwe type aandrijfassen. Nu ben ik de wagen aan het inrijden. Ik wil hem in nieuw staat brengen, en voorlopig niet ombouwen tot kampeerwagen. Het inrijden is al een genoegen, laat staan als ik harder dan 75 mag. Dit is de geschiedenis tot nu toe, van de UN-32-69, een naam heeft ze nog niet, wordt nu gebruikt voor het transport van boeken. Het is ongelofelijk om te zien hoe soepel de auto 1400 kg meeneemt. Er is bijna niets van te merken in het rijgedrag.

 

Vriendelijke groeten
Leo Greiner

 




 << terug