HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1993 Juni Henk & Corrie Itz  - Oost ook Best -

Oost ook Best

Oekraïne door de ogen van een Citroennist.

Zomertrip Oekraïne 1992
Na een uitnodiging van vrienden uit Zaporosje, vertrokken we 6 juni met onze BX-camper. Door een grondige opknapbeurt was onze HY helaas niet beschikbaar. Zaporosje ligt meer dan 3000km naar 't oosten aan de Dnjepr en telt meer dan 1.000.000 inwoners. Via Berlijn, waar we vanwege een lekke band 2 dagen achter op ons schema raakten, reden we in één dag door Polen en kampeerden we aan de Pools-Oekraïnse grens in Przemysl. Om 9.00 uur waren we bij de grensovergang en na het kopen van visa passeerden we al na 45 minuten de hekken en waren we in de
Oekraïne. In '88 duurde dat bij Brest bijna 8 uren. Aan de grens stapt Alex in, die zo'n 22 uur in de trein had gereisd om ons daar op te halen. Via Lvov arriveerden we om ongeveer 18.00 in Kiew. Inmiddels was ook Natasja ingestapt en we bezichtigden Kiew in 2 dagen.
We zagen de Lavra en Sofia kathedraal en maakten een rondvaart op de Dnjepr. Als de benzine opraakt stoppen we. Er gaat een lege jerrycan langs de weg met een FLES WODKA erop, en binnen een kwartier stopte er een auto en werd de tank gevuld. Het blijkt dat de meeste tankstations geen benzine meer hebben. Er wordt illegaal benzine bij staatspompen gehaald en langs de weg "verhandeld". Vaak tegen dollars. Zelfs hebben we een keer een T-shirt geruild tegen 20 liter benzine.

De volgende dag reden we via Mirghorod naar Zaporosje waar Alex en Natasja wonen en werken. Leuk om hun na 4 jaar corresponderen eens thuis op te zoeken. Toch een hele ervaring. Het is daar bijvoorbeeld heel gewoon dat oma bij één van haar kinderen inwoont. We ontmoetten een aantal vrienden van Alex. Overal werd een soort teaparty georganiseerd met veel eten en drinken. Heel gezellig. We smeedden plannen om naar de Krim te gaan, nog 600 km meer naar 't zuiden. In de buurt van Yalta stopte opeens de motor. Na een kort onderzoek bleek de rotor doormidden gebroken. Door 't afbreken van de koolstift in de verdeler was de rotor te heet geworden en gebroken. Provisorisch met "tie-wraps" weer in elkaar gezet en naar een garage gereden. Daar werd een Moskovitch rotor omgebouwd voor de BX en rijden maar. Toch spannend op 't verste punt weg van huis met panne!! In Yalta voeren met een rondvaartboot langs de kust en we toerden een paar dagen rond en zagen ook de Datsja van ex-president Gorbatsjov. We kampeerden illegaal aan de Zwarte zeekust midden in Yalta, omdat de Intouristcamping $80 voor een overnachting durfde te rekenen voor 2 personen en tent!! In een restaurant aten we aardappels met onze eigen Coca-Cola en groenten in blik. Het restaurant had er geen enkele moeite mee. De zuidkust van de Krim is een prachtig rotsachtig gebied.
We merkten al gauw dat we niet te hard konden rijden. Niet door borden aangekondigde gaten en hobbels volgen elkaar te vaak op.
Ook van verkeersregels hebben ze nog nooit gehoord. Er wordt gesneden, niet voorgesorteerd en ingehaald zonder te spiegelen, dus het is wel uitkijken geblazen. Dat is, volgens Alex, pas echte vrijheid!! Toch lijkt 't er op dat de mensen al het noodzakelijke hebben zoals groenten, aardappels en fruit. Wij hebben althans nergens te kort aan gehad. Alex geeft constant aanwijzingen in het verkeer en we komen aan het eind van de middag aan in Simferopol even ten noorden van Yalta. De volgende dag rijden we weer naar Zaporosje. Nog een weekje luieren en dan gaan we weer op huis aan 3000km naar 't westen. In Kiew kopen we nog wat souvenirs. Twee dagen later rijden we weer de grens over bij Przemysl. Dankzij onze vrienden daar hebben we altijd benzine kunnen kopen. Veel wordt gehandeld in dollars. In de steden en dorpen, op strategische hoeken, is elke dag markt. De levensmiddelen zagen er daar overigens niet altijd erg aantrekkelijk uit. In de winkels trouwens ook niet. Voor 't vlees zou je ter plaatse vegetariër worden! We kunnen terug kijken op een interessante reis door de Oekraïne.