HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1993 maart Wim Felen / Henk Itz  - HY in gebruik -


HY in gebruik (IV-1)

Voormalig NTS wagen werd camper.
 


Op een dag worden John Tuinier en Henny Jacobs, twee autoverwerkers (slopers) gebeld of zij interesse hebben in een oude kampeerauto die staat op camping "De Biltse Duinen". Als zij gaan kijken staat er in de hoek van het
parkeerterrein de bewuste Camper, bijna één met de natuur, van onder begroeid met gras, de zijkanten en het dak onder het mos.
Op het eerste gezicht is het niet duidelijk om wat voor een merk het gaat maar achter de voorruit prijken twee chevrons. Het betreft hier dus een Citroën van het type HY althans het chassis en de motor. Via de campingbaas komen zij bij de huidige eigenaar, een student van het eerste uur: baard, bril, geitenharen wollen sokken etc. Deze gebruikte de camper als woonruimte. Voor deze student dus geen kamertje drie hoog achter of een veredelde bezemkast met tafel en bed, maar een riante vrijstaande woonruimte op wielen op een camping midden in het groen De student had deze auto gekocht van een motorcrosser die er mee door Europa reed van grand-prix naar grand-prix en de auto gebruikte om te slapen en te sleutelen. Daarvoor deed de auto dienst als schaftkeet voor een aannemer in Ierland. De auto is volgens zeggen gebouwd in opdracht van de vroegere NTS. De huidige NOB. Zij zouden hem gebruikt hebben als demonstratie, radio of camerawagen. Dat verklaart misschien de dikte van het dak zo'n 20 cm dik polyester.

Navraag bij het NOB leverde niets op.  Zij verwezen mij door naar het Omroep-museum waar tevens een zeer uitgebreide bibliotheek aanwezig is. Een medewerkster en de archivaris van het museum zijn nu druk aan zoeken of deze auto werkelijk in opdracht van de NTS gebouwd is. .Mocht dit zo zijn dan zullen wij proberen de mensen op de sporen die met deze auto gewerkt hebben.

Wij gebruiken onze HY voor ons plezier maar er zijn mensen geweest die met een HY hun brood verdienden. Wij puzzelen verder naar de herkomst van deze auto. Zodra wij meer informatie hebben laten wij het u weten.
 

Wim Felen / Henk ltz
 

P.S.
Weet u personen of bedrijven die met een HY werken of werkten?
Laat het de redactie dan even weten.

 

Jaar Maand Auteur Titel
1994 maart Wim Felen / Henk Itz  - HY in gebruik -


HY in gebruik (VI-2)

Voormalig NTS wagen werd camper.
 


Herinnert u zich nog het stukje dat wij schreven in nr. 2 in 1993 over de speciale Citroën-camper gebouwd op een HY chassis en met een HY motor. Deze auto zou gebouwd zijn in opdracht ven de vroegere N.T.S., de huidige N.O.B.. De camper is inmiddels veranderd van eigenaar en behoort nu toe aan Dhr. Wink. Deze zag hem in het voorbij rijden staan en vond het wel een leuk modelletje. Er werd een bod gedaan en de wagen en Dhr. Wink waren verkocht. Dhr. Wink was al in het bezit van een HY maar die was zo slecht dat deze in onderdelen verkocht werd, uiteindelijk bleef alleen de carrosserie over, die bleef op het terrein van Dhr. Wink achter. De "nieuwe" camper kwam en werd geheel nagekeken door een bevriende monteur die hem technisch weer helemaal in orde maakte.
Ook de carrosserie werd onder handen genomen, de polyesterplaten werden voorzichtig losgemaakt, de metalen spanten daarachter werden weer rechtgebogen en hier en daar uitgevuld met blokjes hout. De Polyesterplaten er weer op en de camper toonde weer aardig strak, nu alleen nog schuren en opnieuw spuiten. Hij staat er weer netjes bij, de watertanks werden zorgvuldig gespoeld; dit kostte wel even tijd en liters als je nagaat dat er in één van de tanks al 300 liter gaat.

Een proefrit kon gemaakt worden dus, proviand en een volle watertank en: er op uit. Onderweg even stoppen voor een kopje koffie dus koffie in de pot, even water koken, géén water. Alles deed het toch?? Tank gecontroleerd, Leeg!! 300 liter water weggelekt door .....
Toen maar iets anders gedronken. Al met al werd het toch nog een leuk tochtje met veel bekijks.

De oude carrosserie van de HY stond toch wel in de weg, maar Dhr. Wink vond een oplossing, de grond achter het huis moest opgehoogd worden, dus een shovel laten komen, een gat gegraven van zo'n zes meter diep, HY erin, beton erop opdat de HY niet zou gaan drijven, aarde erover en geëgaliseerd; misschien niet helemaal de goede manier maar het is waarschijnlijk de enige HY die echt begraven is.

Maar u zal zich afvragen was de camper nu gebouwd in opdracht van de N.T.S.?Navraag bij het N.O.B. leverde niets op, men verwees ons door naar het omroepmuseum, misschien dat er in de archieven iets te vinden was.
Dus gebeld met het museum waarop Mw. Hekker mij uitnodigde om eens te komen kijken in de archieven.
 

Op achttien januari melden Wim Felen, Henk Itz en Dhr. Wink zich bij het museum in Hilversum. Daar werden we vriendelijk ontvangen door Mw. Hekker die ons meenam naar de catacomben van het museum waar de gangen vol staan met oude omroepapparatuur die na restauratie misschien ooit nog eens een plaatsje moet krijgen in het museum.

In één van die ruimten kregen wij koffie en wachtten op Dhr. Neuteboom, die met ons op zoek zou gaan naar het desbetreffende voertuig. Terwijl we koffie dronken, vertelden wij over onze vereniging en lieten de kersverse clubfolder zien en foto's van de bewuste camper.
Deze foto's trokken de aandacht van verschillende medewerkers van het museum, waaronder Dhr. Woudsma, oud-conservator van het museum; deze had rond 1955 eens een Citroën aangeschaft welke moest gaan dienen als uitzendwagen. Wel eens waar was het niet de camper van Dhr. Wink maar zo'n "geribbelde" van de clubfolder. Thuis had hij daar nog mooie grote foto's van, die we wel mochten gebruiken voor een stukje in Camion.

Na de koffie gingen we samen met Dhr. Neuteboom op zoek, hij troonde ons mee door de gangen. We kwamen in een kamertje met langs één kant allemaal laatjes waarin zich foto's bevonden. Via lijsten zochten we aanknopingspunten die ons bij het bewuste laatje moesten brengen met daarin een foto die moest bevestigen dat de wagen van Dhr. Wink inderdaad van de N.T.S. afkomstig was. Opeens klonk "hier is een Citroën" en ja hoor, in lade 96 (van de 147) werd een Citroën aangetroffen, niet de wagen van Dhr. Wink maar de "geribbelde waar
Dhr. Woudsma over gesproken had. Het was een HY met een spijltje.  De gegevens werden overgenomen voor een nieuw stukje voor "de HY in gebruik". Verder zoeken leverde niets meer op, wel kregen we nog verschillende telefoonnummers van verschillende mensen die misschien iets afwisten van de auto die we zochten o.a. personeelsleden van de afdeling "onderhoud wagenpark", chef werkplaats en de autosleutelclub, want misschien was de wagen wel doorverkocht aan een personeelslid om er een camper van te maken. We kregen nog een rondleiding door het omroepmuseum waar we een pas gerestaureerde "Commer" bekeken. Daarna namen we afscheid van Dhr. Neuteboom en bedankten hem en alle collega's die ons die morgen geholpen hadden naar het zoeken van die ene bewuste camper.

De oorspronkelijke herkomst hebben we nog niet vast kunnen stellen, maar met een nieuwe lijst aanknopingspunten zoeken we verder. We houden u op de hoogte.

Wim Felen / Henk ltz
 

 
Jaar Maand Auteur Titel
1994 juni Wim Felen / Henk Itz  - HY in gebruik -


HY in gebruik (VI-3)

Camper terecht, géén NTS wagen
 


Herinnert weet u nog, onze speurtocht naar de camper van Dhr. Wink?, die misschien ooit dienst gedaan zou kunnen hebben als NTS wagen.

Na het verschijnen van de vorige Camion werd ik gebeld door carrosserie-bedrijf NEBA uit Nederhorst den Berg. Daar wist men te vertellen dat de wagen van Dhr. Wink niet gebouwd is in opdracht van de NTS. Het blijkt een NEBA-produkt te zijn en men wist zich nog te herinneren dat toen de wagen net gebouwd was de eigenaar van NEBA er mee op vakantie gegaan is. De wagen is als camper gebouwd en ook gebleven al die jaren.

Inmiddels is er precies zo'n tweede wagen bekend van dit zelfde type, zie ook een afbeelding in het boek van Wouter Jansen en zijn Franse
co-auteur (pag. 57 red). Deze is in het bezit van Dhr. Blijenberg.
Deze wagen is 6 meter lang en alleen tussen de wielen verlengd.
Hij is van 23-02-1972, kenteken 22-91-PB, later 23-UB-27 en uiteindelijk BR-61-SL. 
Dhr. Blijenberg is al acht of negen jaar in het bezit van deze auto. Hij kocht hem toen in Aalsmeer bij een verkoper van kleine bedrijfsauto's Het opknappen duurde bijna twee jaar.

Dhr. Blijenberg onderhoudt de carrosserie en de motor zelf, de startmotor is wel vaak stuk (Bas, hoe kan dit? red) De wagen werd gekocht vanwege zijn aparte uiterlijk. Momenteel is de wagen in gebruik als patatwagen. Eén keer is er brand in de wagen geweest. Dhr. Blijenberg stond met een klant te praten toen de vlam in de pan sloeg, gelukkig kon hij deze zelf blussen. De wagen staat 's nachts altijd in de garage onder het huis.
Dhr Blijenberg hoopt de wagen ooit nog eens om te bouwen tot kampeerauto...

Wim Felen / Henk ltz

 



 << terug