HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1998 september Els & Niek Schultheiss Afscheid "Cato'


Afscheid van ons 'CATO'


Wij hebben na lang aarzelen toch de grote stap genomen om onze trouwe HY-bus te koop aan te bieden. Dit bleek niet zonder gevolg: er kwamen drie gegadigden kijken.


De eerste wilde hem, na een proefrit, eerst nog van onderen bekijken en omdat die dag zeer slecht weer was stelde hij het uit en liet vervolgens niets meer van zich horen.
De tweede kwam met zijn bejaarde moeder en liet mij tijdens de proefrit al weten dat moeder er niets voor voelde om zo'n oude auto te kopen.
De derde, lid van le Camion (hoera!), was tijdens de proefrit al enthousiast, hetgeen de verkoop aanzienlijk vergemakkelijkte.
Nadat we naar het postkantoor gegaan waren voor de overschrijving en de laatste tankbeurt voor onze rekening was geschied, zagen we toch met gemengde gevoelens ons 'CATO' met zijn nieuwe eigenaar wegrijden. De volgende dag kon ik het niet laten om de telefoon te pakken en te horen hoe het hem vergaan was. Ik kreeg een spontaan, enthousiast antwoord en we vertrouwen er daarom ook op dat zij goed voor 'CATO' zullen zorgen en we hopen dat de Camion-leden haar nog vaak op treffens mogen begroeten.


De Historie.
De geschiedenis van 'CATO' is begonnen in Eindhoven als werk wagen 224 van het Gemeentelijk Energie Bedrijf: die afkomst verraad een lichte deuk in de vloer achter de bestuurderszitting want hier stond een zware bankschroef.
Wij kochten de wagen bij kilometerstand 61700 bij de Eendenspecialist in Leende, in augustus 1983.
Toen we de wagen geheel hadden omgebouwd kon hij eerst niet door de keuring in verband met het remsysteem en dus hebben we de eerste jaren als bestelwagen rondgereden. Later bleek echter dat onze HY nog net wel gekeurd kon worden en toen kregen we de officiŽle papieren als personenauto op kilometerstand 74000 in oktober '86 plus, als onwelkome verrassing, een BVB naheffing van fl 800,=
Na diverse aanpassingen, zoals een nieuwe tweedehands versnellingsbak tijdens onze eerste vakantie in Augsburg, een motorrevisie, een nieuw achterwiellager, twee nieuwe lagers in de versnellingbak en een remrevisie, alsook de nodige carrosseriereparaties, werd hij (nadat hij ons gedurende 15 jaar en 1200 overnachtingen trouw door heel Europa had vervoerd) bij kilometerstand [1]80110 verkocht.
 

Els en Niek Schultheiss.

 

 

 



 << terug