HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
1999 december Hans en Caroline Mulder Onze brandweerauto


Onze Brandweerauto


Vooral Hans heeft een beetje nostalgische gedachten over de jaren vijftig en zestig. Zeker wat auto’s betreft. Er waren er nog niet zo veel, ze reden nog niet zo snel en ze leken niet zoveel op elkaar als nu het geval is. In die tijd ging functionaliteit vaak nog boven mode. Zeker als het om gebruiksvoorwerpen, zoals bedrijfsauto’s, ging. De HY is een voorbeeld van een functioneel ontworpen bedrijfsvoertuig. Er zitten aan de auto vrijwel geen overbodige versieringen. De vorm is bepaald door het doel waarvoor de auto aan het einde van de veertiger jaren ontworpen is. Dat was voor ons een belangrijke reden om in 1977 een HY te kopen en deze om te bouwen tot kampeerauto. Die heeft het ongeveer 17 jaar volgehouden en we hebben er veel en ook lange tochten mee gemaakt. Daarnaast gebruikten we de auto ook voor de dagelijkse ritjes, het hele jaar door. Door het altijd buiten staan en onvoldoende onderhoud aan de carrosserie moesten we hem uiteindelijk weg doen.


Maar de HY liet ons niet los. We wilden er weer een. Het liefst een type dat de ´oer-HY´ nog meer benaderde. Dus ouder dan de vorige, niet verlengd en niet verhoogd en ook niet ingericht als kampeerauto. Dat inbouwen was niet meer nodig omdat de kinderen inmiddels groot zijn en niet meer mee op vakantie gaan. Dankzij onze dochter vonden we in 1995 wat we zochten. Zij zag in Hengelo een origineel exemplaar staan dat te koop was en ze belde ons. Wij zijn gaan kijken en waren eigenlijk meteen verkocht. De auto was in goede staat, afgezien van wat deuken en afbladderende verf. Wel nog een Frans kenteken maar dat is met een beetje geduld te regelen. We kochten deze auto dus. Een brandweerauto voor de manschappen van de gemeente Bais, in de buurt van Rennes in Normandië. Daar heeft hij dienst gedaan tot hij volgens de autoriteiten afgeschreven was. Hij had pas 7.000 kilometer gereden sinds 1963 en was duidelijk steeds goed onderhouden. Het lage aantal kilometers komt waarschijnlijk ook omdat onze HY een broertje of zusje met zijramen had. Als er eens uitgerukt moest worden gaven de manschappen de voorkeur aan het exemplaar met zijramen.

Met dochter Willemijn is Hans twee jaar geleden naar het plaatsje Bais gereden. Een paar huizen, een kerk, het gemeentehuis, een pleintje, een café een scherpe bocht en nog een paar huizen en dan ben je Bais weer uit. We parkeerden de auto op het pleintje naast de kerk en er kwamen heel wat mensen naar hun oude brandweerwagentje kijken. Via het gemeentehuis werd de chef van de brandweer opgeroepen. Met de chef, Jean Yves Maussion op de foto. Hij vond het net zo leuk als wij en hij herinnerde zich met wat verbazing de drie versnellingen en de 6-volts-installatie. Hij zou eens kijken of hij nog oude foto´s van de auto kon vinden en deze eventueel opsturen. Dat is er (nog) niet van gekomen. Voor ons een reden om nog eens een bezoekje aan het plaatsje Bais te brengen.

Voor we dit tochtje naar Normandië konden maken moest er nog wel het een en ander aan de auto gebeuren. Een keuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, vervangen van de uitgedroogde flexibele remslangen en bijvoorbeeld het wegen van de auto op een erkende weegbrug. Na ongeveer een maand kregen we het kentekenbewijs. We wilden bovendien dat de auto er weer mooi uit zou zien. De deuken moesten er uit en aan de afbladderende verf moest wat gedaan worden.

In Aalsmeer, waar wij wonen, zijn we naar een garage gegaan waarvan we weten dat de eigenaar een zekere sympathie voor oude auto’s heeft. Hij zag de aardigheid van onze hobby ook wel in en wilde de auto wel opknappen. In de daluren van zijn bedrijf hebben leerlingen in het autovak onder zijn toeziend oog gewerkt aan de deuken en het afgebladderde uiterlijk. De auto is volkomen ontdeukt, geschuurd (handmatig vanwege de ribbels) en in de originele kleur gespoten. Ondanks het werk in de daluren heeft het nog best wat gekost, bijna zes duizend gulden. Maar we wilden onze HY weer zo mooi als mogelijk was en dat heeft zijn prijs. Vervolgens kregen de holle delen een behandeling met tectyl en werd de onderkant van een teerachtige substantie voorzien.


Caroline heeft de ´Brandweerwagen-letters´ overgetekend en er mallen van gemaakt. Na het spuiten werden de letters weer op de auto geschilderd. Een werkje dat zorgvuldigheid en geduld vereist.

Aan de buitenkant is de auto nu weer helemaal in orde hoewel we inmiddels roest hebben ontdekt aan de goten boven de voordeuren. De auto is van binnen kaal. We leggen een plank met een matrasje tussen de houten bankjes van de vroegere manschappen, er gaat een grote gasfles en een gasstelletje mee en we kunnen op reis. Verleden jaar zijn we naar Zuid Spanje geweest en dit jaar naar Berlijn en omgeving. Dat is goed te doen als je er de tijd voor neemt. Een bezwaar is dat de auto niet harder kan dan ongeveer 85, misschien 90 kilometer per uur zodat iedereen je inhaalt en je extra moet opletten. Bovendien maakt het geheel nogal veel kabaal. Na een dag rijden duurt het een tijdje voor het suizen uit je oren is verdwenen. Daarom maken we ter ontspanning ook regelmatig kortere tochtjes en kamperen we bij de boer.

Een paar dingen die we erg leuk en apart aan de auto vinden zijn het geribbelde plaatwerk op de bovenkant van de motorkap, de grote chevrons, het rechthoekige achterraampje, de voordeuren die ‘verkeerd om´ opengaan, de twee voorruitjes en de parkeerlichtjes aan de zijkanten. Ook de ouderwetse knoppen voor de choke, de starter en de ruitenwissers zijn karakteristiek.
 

Technische gegevens:
HY 1500 kg
Serienummer: 5 103 354.
Benzinemotor.
Boring en slag: 78 X 100.
11 CV en 6 volts elektrische installatie.
Kentekenbewijs afgegeven op
16 juli 1963.
Maximummassa beladen voertuig: 2925 kg.

 

 

Omdat het moeilijker wordt om voor dit oude exemplaar onderdelen te krijgen zijn we begonnen met het aanleggen van een voorraadje reserve-onderdelen. Vooral omdat we ook nog een pick-up hebben uit 1958. Als er leden van onze vereniging zijn die bijvoorbeeld nog een 6-volts dynamo of startmotor etc. hebben en die van de hand willen doen dan willen wij die eventueel graag overnemen.

 

Hans en Caroline Mulder

 




 << terug