HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
2000 april Fridus Vis ONZE BUS!


Onze bus!

Onze bus is een standaard HY van 25 juni 1971, met kenteken BJ-86-60 en in ons bezit sinds mei 1979
(ja, echt al ruim 20 jaar).


De voorgeschiedenis ken ik niet exact. Ik heb hem gekocht in Amsterdam via een tractionspecialist genaamd Cees Visser. De bus was toen eigendom van een kunstenaar en het verhaal ging dat die er zelfs mee in Mexico was geweest ??!! Het bijgaande “bewogen” plaatje is van hem afkomstig (niet afgebeeld). De kleur was toen matzwart en er zat een uiterst eenvoudig interieur in. Dat hebben wij eruit gesloopt. Pinkpop van dat jaar werd hij voor het eerst gebruikt om in te slapen. Daarna hebben wij hem voorzien van een “scheepsinterieur”, d.w.z. geen kunststof, alles hout en gelakt. Het meeste werk gebeurde voor The Movies op de Haarlemmerdijk als de films rustig draaiden voor het binnen zittende publiek. Een kwestie van goede timing.

In 1980, als ik mij goed herinner, was ik op straat voor mijn huis in Amsterdam aan de bus aan het werk, toen er twee meisjes op mij afkwamen en vertelden dat de bus ooit van hen was geweest. Ze herkenden hem aan het kenteken. In hun tijd had hij nog de oorspronkelijke witte lak. Zij waren er samen mee Europa rond getrokken en hadden veel aan zee gestaan. Dit moest volgens hen de hoeveelheid roest verklaren, die overigens nog wel mee viel voor een HY die altijd op straat heeft gestaan.
Zij vertelden dat ze hem van de eerste eigenaar hadden gekocht. Ik meen mij te herinneren dat dat een kweker of een klompenmaker was uit de omgeving van Meppel. Na twintig jaar weet ik die, toen voor mij onbelangrijk détails, niet meer zo goed.


In de beginjaren heb ik heel wat met onze bus afgerost. Vaak vrienden verhuizen, een honderden kilo’s zwaar antiek op de toen aanwezige imperiaal, zware aanhangers erachter. Knap hoor!
Uiteindelijk vond ik dat teveel schade aan het geheel tot gevolg hebben en ben ik er wat zuiniger mee aan gaan doen. In ieder geval geen verhuizingen meer. In 1985 had ik een winter lang de beschikking over een verwarmde binnenruimte. Toen heb ik hem zwaar onder handen genomen. Afspraak was dat hij nog 6 jaar mee moest waarvan 4 in goede staat. De APK was er toen nog niet.

Het resultaat is dat de plekken die toen niet noodzakelijkerwijze onderhanden behoefden te worden genomen, nu de slechte plekken zijn. Goed droog houden verlengt de levensduur. Tegenwoordig heb ik echt niet de tijd om het interieur te verwijderen en het nodige laswerk te verrichten. Maar hoop blijft! Of weet iemand misschien een vrijwilliger voor mij?

In de loop van de jaren zijn er vanzelfsprekend nogal wat kleinere veranderingen geweest. Een andere (te kleine!) motor, een andere bak en assen en met de komst van kinderen, twee slaapplaatsen voorin. Inmiddels hangt er in de vakantie een wagentje achter (niet erg harmonisch en energieverslindend). Vrienden zijn aan grotere bussen geraakt en elke vakantie denken wij ook dat dat leuk zou zijn. Er is echter één groot probleem: We zijn alle vijf te sterk gehecht aan deze bus. Ik denk dat we pas iets anders zullen willen als HY nog slechts als tuinhuisje zal kunnen dienen.

Onze vakanties hebben wij (op één keer na) pechloos doorgebracht in Italië, Zwitserland, Frankrijk (vaak), Groot-Brittannië (regelmatig) en Nederland natuurlijk. Per jaar vijf- á zesduizend kilometer.

De kinderen maakten mij opmerkzaam op het feit dat ik in dit stukje niet heb vermeld dat wij van de zomer 3x met z'n vijven in onze bus hebben geslapen, hetgeen een bijzondere prestatie was en heel goed verliep. Twee keer op de parkeerplaats bij de boot in Oostende en 1x bij een pub. Alle keren de kroeg dichtbij dus!

PS. In Cornwall, resp. St. Ives en Michaels Mount, kwamen wij twee HY's tegen: Een uit Frankrijk geïmporteerde en een ex-Nederlandse. In die laatste heb ik een briefje achtergelaten, doch geen reactie gehad. De HY had een erg originele vorm van Chevrons op de zijkant als beschildering.
Wie weet kom je er achter wie dat was en hoor ik dat nog eens.
Overigens was de belangstelling in Engeland overweldigend.

Fridus Vis


  << terug