HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
2000 oktober Harry Heester Hoe ik aan mijn eerste HY kwam


Hoe ik aan mijn eerste HY kwam

Tijdens een verjaardag in 1991 kwam het onderwerp campers ter sprake. De vriend van mijn nicht zei dat hij een camper had en deze kwijt wilde. Op mijn vraag wat hij moest kosten antwoordde hij: "niets". Hij kreeg de camper niet meer gestart en had geen zin en tijd meer om hem weer aan de praat te krijgen.


De camper stond al enige tijd op een industrieterrein en moest daar weg. Ik stelde hem direct gerust en zei dat ik zou zorgen dat die camper daar weg kwam. De dag daarop gingen mijn vrouw en ik gewapend met een accu en wat gereedschap op weg. Lang hoefden wij niet te zoeken: daar stond een blauwe Citroën HY te schitteren in het zonnetje. Het was Liefde op het eerste gezicht. Kennelijk gold dit ook voor de HY. Na de accu aangesloten te hebben en de benzine in de carburateur te hebben gepompt, liet de HY van zijn liefde blijken. De motor begon te draaien en stopte niet meer. Zonder problemen kwamen wij bij ons huis aan. Toen begon het natuurlijk pas echt.

Na een nauwkeurige inspectie bleek dat er het nodige onderhoud moest worden gepleegd aan het plaatwerk. Motorisch viel het erg mee. Alleen de remmen moesten aangepakt worden. Toen deze opknapwerkzaamheden waren voltooid werd de HY voorzien van de naam " ‘t Krijgertje ". Dit als eerbetoon aan de gulle gever.

Na jaren plezier kwam er helaas ook een moment van afscheid nemen. In 1996 was de tijd gekomen dat 't Krijgertje niet meer te repareren was zonder heel veel kosten. Een collega van mij wilde dit toch graag proberen. Uiteraard heb ik 't Krijgertje toen aan hem gegeven. Helaas is het ook hem niet gelukt om 't Krijgertje weer nieuw leven in te blazen. Zijn laatste rustpunt is de Citroën HY vereniging ‘Le Camion’ in Capelle a/d IJssel geworden.

Het was stil zonder ons Krijgertje de laatste jaren. Verlangend keek ik steeds om mij heen op zoek naar een 'nieuwe' HY. Dit geluk overkwam mij in maart van dit jaar. Tijdens een bezoek aan een Citroëngarage in Barendrecht, raakte ik aan de praat met de eigenaar.

Hij had nog een HY van 35 jaar oud op de zolder boven de garage staan. Na een bezoek aan deze zolder was ik VERKOCHT.

Dit was een plaatje !! Gaaf in de lak en nog maar 9600 km op de teller. Deze HY had vroeger als Verbindingswagen bij de BB dienst gedaan. 11 jaar geleden had de eigenaar van de garage hem gekocht op een veiling in Utrecht en op de zolder weggezet. Daar stond hij dus al die tijd alleen en verlaten. Dat kon ik hem niet langer aandoen nu ik kennis met hem had gemaakt. Over de prijs viel niet te onderhandelen. Na drie keer slikken heb ik hem toch meegenomen. Aangezien wij voor deze zomer een vakantie in Zuid-Frankrijk gepland hadden, had ik nog maar 1 doel voor ogen: deze HY moest mee naar Frankrijk. Dat is sneller gezegd dan gedaan. De HY verkeerde nog in de originele staat en moest volledig verbouwd en ingebouwd worden. Alle bedrading, tafels en een oude luchtdroger moesten verwijderd worden. Ik wilde ook een gedeelte van het tussenschot weghalen, zodat er meer licht binnen zou komen. Eén voordeel was er wel. Hij was volledig getectyleerd, geïsoleerd en voorzien van een dubbel dak. Er was zelfs geen plekje roest te zien. Met zorg heb ik alles eruit gesloopt. Daarna kon het leuke werk beginnen. Met veel bezoeken aan de Gamma was na 3 maanden de HY gereed voor de reis naar Frankrijk. Hij heeft ons niet teleurgesteld. De 3000 km kostten hem geen moeite. De liefde is er nog steeds. Ik gebruik hem iedere dag. Inmiddels heb ik er al meer dan 10.000 km mee gereden. Dit is al meer dan in al die 35 jaar. Ik twijfel er niet aan dat er nog vele kilometers zullen volgen.

 

 Harry Heester



  << terug