HYSTORY

Jaar Maand Auteur Titel
2003 December Johannes & Hennie Venema De Veewagen


De Veewagen

Voor het vervoer van onze twee fjordenpaarden waren wij altijd afhankelijk van derden. Een kennis van ons zei: “Waarom kopen jullie geen Citröen HY, zo’n patatbus.
Dat is net wat voor jullie.” Maar iemand anders zei: “Niet doen, die dingen hebben veel onderhoud nodig, maken heel veel lawaai, er is moeilijk aan onderdelen te komen en er is altijd wat met de remmen. Je kunt beter een paardentrailer kopen”. Ja ja, dat hield in dat we dan ook een andere auto aan zouden moeten schaffen want een trailer achter een Dyane …….


Een tijdje later hoorden we op de nieuwjaarsreceptie van CCF (Citroën Club Frieslân) dat er, nota bene maar zo’n 10 kilometer van ons vandaan een HY veewagen moest staan. Ergens in een oude loods. Wij zijn natuurlijk de volgende dag direct gaan kijken en we werden op slag verliefd. ’t Was een auto met een Frans kenteken, grijs gekleurd, van buiten gaaf, precies de goede maat voor onze fjordendames. Kortom, een plaatje. We kwamen al snel in contact met Dominicus Kramer, onze HY-deskundige. Hij ging met ons mee om te kijken of het wat was.. Het bleek dat er  aan de onderkant in elk geval gelast moest worden. Ondanks een andere accu, hij had een half jaar stilgestaan, lukt het niet ‘om te starten. We spreken af dat we gebeld worden zodra de wagen start. De eigenaar belt later inderdaad terug. Starten was niet gelukt. Tja, wat nu. Want wat kost ‘ie, welke kosten komen erbij en waar moet hij bij ons onderdak staan?

op de trailer

Begin maart 2002 is de kogel door de kerk. We doen het. Na wat gehandel is ‘ie van ons.  Op een trailer wordt de wagen naar Stiens naar Dominicus vervoerd. Die heeft ‘m binnen een paar minuten aan de praat (andere startmotor). Kramer doet er een week over om laswerk te verrichten en andere defecten te verhelpen.

Uit de papieren blijkt dat de wagen en HW Citroën Heuliez is en in 1981 nieuw is gekocht door Monsieur Albert Lambert uit Autun (Bourgondië). Die heeft er mee gereden tot waarschijnlijk 1999. Hij heeft er voornamelijk schapen mee vervoerd; er lagen verschillende schapen merkstiften in de auto.

In 1999 is ‘ie verkocht aan ene Karremans te Dronten. Wat voor omzwerving daarna is gemaakt weten we niet. Feit is wel dat deze wagen een tijdlang in Drachten bij een Citroëngarage heeft gestaan.

treeplank eraanDe volgende stap is de RDW-keuring. Wat een tegenvaller; er is een wachttijd van 6 weken. Dus nog maar eens gebeld of er uitvallers zijn. En ja hoor, dat scheelt een maand. We moeten wel een tweede keer verschijnen want er is teveel verschil in het remmen links en rechts. De tweede keer is de goedkeuring er.

Mei 2002:
er wordt een achterklep/loopplank gemaakt en een rubbermat er in gelegd.

Nontsje en Tilde lopen zonder problemen in en uit de wagen. We gebruiken de auto zo’n twee keer per week voor een vrij korte afstand om paardrijlessen te volgen. Pas geleden zijn de banden vervangen door 19 x 400 banden. Dat kon zonder problemen.

We hopen nog heel lang plezier te hebben van deze toch wel unieke wagen!
 

Johannes en Hennie Venema




  << terug