Meeting-verslag

Jaar Maand Auteur Titel
1993 Juni Saskia en Henry SchŲnbeck  - Wereldmeeting Finland -

 
- Wereldmeeting in Finland -

Een Wereldse Meeting.

 

We gaan, natuurlijk gaan we! Naar de "10th Worldmeeting of 2CV Friends, Nurmes, Finland". De voorbereidingen worden getroffen. Je kan niet alle onderdelen dubbel meenemen want zoals Bas altijd zegt: er gaat altijd iets kapot wat je niet bij je hebt. Een klamboe behoort dit jaar tot de uitrusting, je weet het nooit daar in Lapland, evenals muggenolie, een reserve voorruit en een extra reservewiel.
Buurman (gniffelt altijd om ons): "Zo istie weer klaar voor de wereldreis, waar gaan we dit jaar heen?"
Andere Buurman (huurt een Mondeo en een tent van Eurocamp): "Ach, alweer kapot? Jullie blijven zeker dichtbij dit jaar!"

Er leiden vele wegen naar Finland. Het liefst gaan we via de Baltische Staten maar dat wordt ons van alle kanten afgeraden. Met de Finnjet vinden we te duur en het alternatief is dus: twee keer varen en veel rijden. Onze andere hobby bestaat uit onze voorliefde voor ScandinaviŽ en het is zodoende geen straf om in een HY door Denemarken en Zweden te rijden. De route is dus: Frederikshaven - GŲteborg, door Zweden heen naar Stockholm en daar op de boot naar Turku, Finland. We rijden niet alleen, maar hebben een klein konvooi gevormd met twee 2CV's en een Ami service break, allen voorzien van een zendbak. De tocht naar Stockholm verloopt prima, de HY heeft er zin in en bij de twee bootovertochten trekt hij veel bekijks tussen al die grote campers. De HY krijgt dan juist iets aandoenlijks en vol trots vertellen we iedereen die er naar vraagt van alles over de herkomst van dit juweeltje. Aangekomen in Stockholm bij de bootterminal blijkt dat de 2CV's (uiteraard) in de meerderheid zijn. Wel zien we een paarse HY verderop in de rij. We herkennen hem niet. Het is een prachtig gezicht om al die CitroŽns op de autodeks te zien staan. De bootovertocht van Stockholm naar Turku is een ware belevenis. Eerst is daar de prijs: Onze HY gaat mee voor slechts fl. 190,- en wij zelf huren voor een bedrag van fl 60,- p/p een luxe "buitenhut", met tel./douche/toilet en een heel fraai uitzicht over de Ňlandseilanden. Zelfs op de dag boot is zo'n hut aan te raden. De tocht duurt 12 uur en het is heerlijk om na een lange rit lekker te ontspannen. Er zijn diverse restaurants en winkels. Er is een sauna met bubbelbad, allemaal pure luxe. Vanuit je bed zie de Ňlands langs glijden.



In Finland worden we opgevangen door de Finse organisatie die ons naar de eerste overnachtingcamping brengen. Daar is het een bonte verzameling van diverse CitroŽns. Inmiddels is het konvooi uitgebreid met een 2CV-Azam. De volgende dag brengt een lange tocht ons naar de volgende overnachtingcamping (Pistohiekka). Tijdens de tocht ontmoeten we weer bekenden en Kees en Corrine voegen zich met hun geel/grijze "West-Nederland-HY" bij ons. De problemen beginnen vandaag. Het wegdek is soms echt om van te huilen. Zo heb je asfalt en zo heb je een een soort gatenkaas. De anderen scheuren lekker over al die bulten maar waarom zitten er op die HY's geen veerbollen!? Alles rammelt en van enige snelheid is geen sprake meer.
De HY van Kees en Corinne heeft ook problemen. Diverse malen moeten we daardoor stoppen. Hun motor begint bij Ī 70km/u te schudden. Wij zoeken bij ontsteking, benzinepomp etc. (Het bleek bij thuiskomst een aandrijfas, maar daar kwamen we tijdens de vakantie dus niet op). Pistohiekka blijkt een soort mini-wereldmeeting, een gezellig weerzien van CitroŽn vrienden die via allerlei verschillende aanrij-routes hier samenkomen. Vanaf Pistohiekka is het konvooi nůg langer geworden middels een Dyane van vrienden van ons.

Dan bereiken we het doel: Nurmes. Een enorm terrein ligt voor ons, echter al grotendeels gevuld met voornamelijk 2CV's. Een open stuk blijkt nogal drassig omdat het de afgelopen dagen nogal geregend heeft. Wij slagen er echter in een "gouden stek" te vinden: Ruim genoeg voor ons konvooi, op loopafstand van het meer(!) voor onze ochtendlijke zwemsessie en kanotochtjes.

Voor degenen die eens eerder een wereldtreffen hebben meegemaakt: Deze was beter. Niet het slechte weer van Cheltenham, niet de droogte en de hitte van Orleans, maar lekker weer en tussen de CitroŽnmarkt door een kanotochtje, v66r het kampvuur nog even de (gratis) sauna in, geweldig. De enige mineur was het helikopterlawaai van de rondvluchthelikopter die voor ons z'n landingsplek bleek te hebben. Er waren naast 2CV's ook andere CitroŽns, waaronder HY's uit diverse landen. De Finnen hadden een informele HY-club bestaande uit ongeveer 45 leden. Leuk om eens met buitenlandse HY'ers te praten!

Na de wereldmeeting kon je nog meedoen aan de "Raid Suomi", bestaande uit een rit vanuit Nurmes naar de Noordkaap. Wij deden deze tocht voor de helft mee. De Noordkaap is wel erg ver in 3 weken tijd, waar ook nog eens een wereldmeeting van 5 dagen in zit. Wij reden mee tot de poolcirkel (Rovaniemi). Daar moesten we afscheid nemen van onze reisgenoten. Toch wel vervelend om te doen. Maar 3 weken op elkaars lip zitten valt ook niet mee. Wij hebben deze reis als zeer prettig ervaren: De eerste week vrij intensief met onze vrienden in een konvooi en daarna de wereldmeeting zelf. Dan een week individueel rijden en 's avonds elkaar weerzien op de campings. Tot slot een week met z'n tweetjes in de HY op terugweg door Zweden.

Op naar de volgende wereldmeeting!.

 

Saskia en Henri SchŲnbeck.
 

 

 


 << terug