Meeting-verslag

Jaar Maand Auteur Titel
1995 september George Kars  - Bovenkarspel -

 
- Septembermeeting Bovenkarspel (1) -
 

 

Hoe is het mogelijk. Nauwelijks bekomen van een uitstekende vakantie stond de septembermeeting, met als item 'Sport en Spel, alweer voor de deur. Onder prima omstandigheden (een lekker zonnetje) zijn we (Jopie en ik) van huis gegaan. Wij arriveerden rond de klok van half vijf in Bovenkarspel. Wij verwachtten eigenlijk dat wij ťťn van de eersten zouden zijn. Wat schetst echter onze verbazing als wij bij het binnenkomen ontdekken dat er al minstens twintig bussen voor ons aanwezig zijn. Een teken dat het item goed is aangeslagen. Voor enkelen onder ons was deze meeting zelfs de afsluiting van de vakantie.
Het terrein was groot en vlak, toiletten en douches aanwezig, de winkels vlakbij. mijn liefje wat wil je nog meer. Alles bij elkaar een uitstekende start van wat later zou blijken een prima meeting.
Wij vinden die septembermeetingen altijd zo prettig, omdat die bol staan van de verhalen over de vakantie en de belevenissen met de HY. Er waren dan ook 5 I bussen. Zo verdwijnt de vrijdagavond als sneeuw voor de zon.

De zaterdag stond in het teken van Sport en Spel. In de ochtend was er eerst ochtendgymnastiek onder leiding van Lies Gosse en vervolgens was er, naast de rommelmarkt, gelegenheid om boodschappen en dergelijke te doen, 's middags onderging bijna iedereen de test of de spieren in de vakantie werkelijk op peil gebleven waren.


Zelf was ik baancommissaris en had lichtelijk leedvermaak bij het kreunen en de sterk verhoogde ademhaling van de deelnemers. Maar het was leuk. Het was een zeer gemÍleerd gezelschap van jong tot oud verdeeld over tien teams.
Na de wedstrijden werd meegedeeld dat iedereen om kwart voor zeven bij de poort werd verwacht voor een excursie naar, de enige in Europa unieke overhaal.
Daar aanwezig bleek dat er een platbodem van de visclub lag waarin iedereen bij toerbeurt werd uitgenodigd plaats te nemen om vanuit het polderniveau overgehaald te worden naar het niveau van het buitenwater. Na een tochtje door de haven en een stukje buitengaats werd men opnieuw overgehaald maar nu naar polderniveau. In drie etappes was iedereen geweest waarna de havenmeester een uitleg gaf over deze overhaal.
Gebouwd in 1923 werd hij continue van 's morgens 6.00 uur tot 's avonds 10.00 uur gebruikt voor dezelfde platbodemvaartuigen waar wij ook in hadden gezeten. Deze was oorspronkelijk uit 1933. De vaartuigen werden door de boeren gebruikt om met 10 ton aardappelen per keer overgehaald te worden waarna de hele handel kon worden overgeladen in vrachtschepen, die de boerenproducten weer verder transporteerden richting Amsterdam.
Deze overhaal is in bedrijf gebleven tot 1976. Toen nam het wegvervoer de taak van de vaartuigen over. De overhaal raakte in verval. Na verloop van jaren vond men dat deze unieke overhaal in stand moest blijven. Met geld van het Rijk, de gemeente Stede Broec, enkele sponsors, waaronder de Spoorwegen, verffabriek Sikkens en de PEN, die het als een werkervaringobject gebruikten, is deze overhaal tussen 1983 en 1994, voor een bedrag van 1,4 miljoen gulden, gerestaureerd. Een prima staaltje van samenwerking.

 

Tegen negen uur was iedereen weer terug in de kantine van de wielerclub, alwaar de prijsuitreiking plaats zou vinden van de 's middags gespeelde wedstrijden. Onder daverend applaus werden 'de doordouwers' van Willem van der Windt gehuldigd en mochten de teamleden als eersten een prijs uitzoeken. Vervolgens gebeurde hetzelfde met de overige teams. Iedereen had een prijs gewonnen.
Daarna werd de avond in een gezellige sfeer doorgebracht bij velen gevolgd door enkele uren bij de vuurpot.
De meeste deelnemers lagen in bed toen de regen losbarstte.

De volgende morgen werd iedereen gewekt door het zonnetje. Lies zorgde weer voor de ochtendgymnastiek en na de koffie was Bas present om adviezen
te geven omtrent het onderhoud en het rijdend houden van onze HY-bussen.

Jaap KeIlerman besloot het officiŽle deel van de meeting met woorden van dank aan Lies en Renť Gosse, Eisa en Ruud Kars, Louis Appelboom, de gemeente Stede Broec en overigen die hand- en spandiensten hadden verleend. De medewerkers van de wielerclub werden door jaap in het zonnetje gezet met een cadeautje.
Jopie en ik willen ons gaarne aansluiten bij de woorden van jaap voor deze uitstekend verzorgde meeting.
Als u nu dacht dat iedereen naar huis ging heeft u het mis. Het weer liet zich voorlopig van zijn zonnigste kant zien en onder aangename temperaturen werd bij elkaar aangeschoven om van dit extra presentje te genieten. Tegen half vijf begon het te betrekken en maakten de meeste deelnemers zich reisvaardig om tevreden naar huis te vertrekken.

Voor de statistiek:
Wist u dat:

  • er 51 betalende HY's waren!
  • ťťn bus met inzittenden heeft gemeend vrijdag te kunnen arriveren en zaterdag weer te vertrekken zonder te betalen.
  • dat deze 51 bussen 135 personen vervoerd hebben.
  • er in totaal v.v. 13687 km gereden is.
  • dit gemiddeld per HY 268 km was om deze meeting te bezoeken.

 

George.

 

Jaar Maand Auteur Titel
1995 september Els en Niek  - Bovenkarspel -


- Septembermeeting Bovenkarspel (2)
Broekerhaven/Bovenkarspel/Stede Broec

 

 

Vrijdag I september stond ons Cato klaar om naar de 'jubileumspelletjesdag' (iets voor scrabbelen) te gaan. Met een min of meer brullende uitlaat zijn we gestart en bij het afremmen op de motor schrokken de mede-weggebruikers zich (volgens ons) kapot van de felle knallen, die bij een lek uitlaatsysteem kunnen ontstaan. Via de A2 zijn we richting Utrecht gereden en besloten wij om eens door onze nieuwe provincie en over de Markerdijk te rijden. Per slot van rekening komen wij daar niet alle dagen. Vlak voor Enkhuizen naderde met grote snelheid een HY, wij lieten deze Tub passeren, want het uitzicht op Enkhuizen was in ťťn woord 'schitterend'.
Na even op de parkeerstrook stilgestaan te hebben, zijn we doorgereden. Enkele meters verder was er een sluis, die ons noopte om weer enige tijd rust te nemen. Uitgestapt en gekeken naar het schutten van enkele vaartuigen. Aan de zuidzijde van de dijk waren een aantal (7) windmolens te zien die gezamenlijk probeerden om het elektriciteitsnet van de PNEM vol te draaien. Het viel ons op dat hier geen sprake was van eendrachtelijke samenwerking. Want wat was het geval?
Zes molens draaiden rechtsom, doch de zevende deed daar halsstarrig niet aan mee, maar werkte linksom draaiend tegen.
IS ER IEMAND DIE MIJ DIT KAN UITLEGGEN??
Op de ijsbaan gekomen werden wij door de aanwezigen begroet en vonden alras een stekkie. Henny had voor mij een (van tevoren bestelde) uitlaat, zodat dat probleem verholpen kon worden en wij zijn even aan de thee en een borreltje gegaan. Het weer was geweldig.
Zaterdag was het 'Spelletjesdag', waar we dapper aan meegedaan hebben, met het gevolg dat we enkele dagen later aan elkaar vroegen: "Waar komt die spierpijn toch vandaan" We moesten wel ons best doen, want alles werd terdege op video vastgelegd, zodat er van vals spel geen sprake kon zijn. Hopelijk zien we dat in januari. De middag was geweldig leuk en werd besloten met een gezamenlijke 'Overhaal'.
Voor hen die dit gemist hebben een korte uitleg: Het water in de Noord-Hollandse kanalen staat niet gelijk aan het buitenwater, daarom zijn er sluizen. Het schutten was een langdurige bezigheid, daarom heeft men in 1923 een botenlift gemaakt. De boot wordt opgetild met lading en al (!) en aan de andere kant van de dijk weer in het water gelaten. Je snapt dat alle aanwezigen daar dapper gebruik van hebben gemaakt, sommigen wel 3 keer! Een complimentje voor zo'n programma naar de organisatoren van deze meeting. Ook de kantine van de ijsbaan was 's morgens,
's middags en 's avonds een waar rustpunt en een ontmoetingsplaats waar heel wat contacten zijn gelegd. Zondagmorgen weer het 'technisch uurtje van Bas over o.a. het afstellen van de motor als er een elektronische ontsteking in gemonteerd is.
Dit kan op de oude manier, maar sluit dan het proeflampje op de bobine aan. Na afscheid genomen te hebben van de nog aanwezigen (Tot in Mol, enz.) zijn we, nu via Amsterdam, door de tunnel bij Schellingwoude, via Utrecht en den Bosch naar Brabant teruggereden en kijken op een geslaagd weekend terug.

 

Els en Niek van Cato.
 

Jaar Maand Auteur Titel
1995 september George Kars  - Bovenkarspel -

- Septembermeeting Bovenkarspel (3)
HY CitroŽns in het Nassaupark te Stede Broec.


Tijdens het weekend van I, 2 en 3 september hebben zo'n 150 leden van de CitroŽnclub Le Camion een kostelijk weekend gehad in onze gemeente.
Alle automobielen rolden op vrijdag en zaterdag, via het parkeerterrein, de ijsbaan op. De passagiers waren naar Stede Broec gekomen om dit HY CitroŽn-weekend mee te maken, wat geheel in het teken stond van spel en sport.
Veel speels plezier overdag op het terrein en op zaterdagavond was een ieder verrukt over het overhalen via onze boten lift. De HSV 'De Vrolijke Visser' was met haar polderschuit paraat en samen met de havenmeester-overzetter werd het voor deze automobielfreaks een waar genoegen.
Het was een sfeervol en vooral net gebeuren. Plezier voor de deelnemers en ook hebben velen uit 'het dorp' de gelegenheid gehad om eens rond te lopen. Dat kan en dat mag. De kantine van het Nassaupark werd gebruikt als pleisterplaats en op gezette tijden waren daar de clubmeetings, koffiedrinken, prijsuitreiking, enz.
Een bijzondere club, 'le Camion', welke in Capelle a/d IJssel een nissen hut heeft, waar zij onderdelen hebben verzameld voor hun toch wel bijzondere automobielen en waar de leden reparaties aan hun voertuigen kunnen en mogen uitvoeren. Onder leiding en met hulp van eigen leden, die 'toevallig' in het dagelijks leven ook automonteur zijn.
Die sleutelen dus 6 dagen aan automobielen en 'CitroŽn-kleinoden'.

Ook met deze organisatie hebben wij een goede band kunnen opbouwen!

Cees Booy
Ambtenaar voor Sportzaken van de gemeente Stede Broec.

 

 << terug