Meeting-verslag

1995 oktober Marianne Mol  - Herfstmeeting -

- MOL 1995 (1) -
(eerste week)

Op een prachtige najaarszaterdagmiddag (22 graden), 't leek wel zomer, reden we naar Mol. Bij 't inschrijven, onder de naam 'Mol', werden wel wenkbrauwen opgehaald. 'Nee, ge zijt hier in Mol'. Na twee slagbomen (hoezo, vrij kamperen?), kwamen we op de vertrouwde plek. Een mooi plaatsje aan de oever van het vennetje. De kinderen verdwenen op de fiets richting speeltuin. Daar bleken de trekboten verdwenen te zijn, hetgeen menig nat pak heeft gescheeld!!
Wij lieten ondertussen zien wat er allemaal in een HY kan: 4 fietsen, 2 tenten, 2 kachels, ca. 10 dekens en een voedselvoorraad voor 3 weeshuizen!! Helaas bleken nog mensen ons de loef af te steken. Joop en Eus wonnen deze 'wedstrijd' ruimschoots! Zij bleken voor twee weken geboekt te hebben.
's Avonds aten onze kinderen mee met 'ome Joop en tante Eus'. Later koffie bij het vuur van Joop gezellig even bijkletsen tot in de late uurtjes. Velen verkasten later naar de lekkere, warme, mooie, nieuwe tent. 's Zondags heeft Joop alle kinderen aardappelen laten schillen voor de patat voor die avond. Zelfs de kleinste peuters hadden blaren op hun vingers. 's Avonds ging Joop's frietkraam open. Dat heeft hij geweten. Hij kwam zelf niet aan eten toe. Ook de volwassenen lieten het zich smaken.

Op maandag waren Joop en Eus weer flink in de weer voor de kinderen.
Joop ging die avond met de' kleintjes een nachtwandeling maken, reuze spannend natuurlijk. Bij terugkomst was er warme chocolademelk voor de liefhebbers. Op dinsdag lekker op de fiets naar de markt in Mol. Velen kochten mosselen voor een gezamenlijke maaltijd.
Zelf staken we de barbecue aan voor forellen en zalm. Op woensdagmorgen was er, namens de kinderen, een verrassing voor Joop en Eus:
ontbijt op bed! Ieder kind bracht iets mee: jus d'orange, eitjes, beschuitjes, beleg, roomboter, croissantjes, koffie, thee, alles was er!Namens alle kinderen werden zij bedankt voor alles wat ze hebben gedaan.

Later op de dag gingen de meesten zwemmen in het 'eigen' tropisch zwembadje. 's Avonds koffie met koek van Angela en Karel Schreurs, die 20 jaar getrouwd waren, luidkeels gezongen. Daarna nog een lied dat speciaal voor Henny (met een 'Y') en Jo was geschreven. (tekst onder dit verslag) Op donderdagochtend waren velen druk voor het vertrek naar de Champagne. Na het uitzwaaien viel de rust, doch deze was van korte duur, want op vrijdag arriveerden reeds de volgende Mol-gangers. Op zaterdag vermaakten de kinderen & Niek zich met klapperpistooltjes, later kookten de kinderen op hun eigen vuurpot in blikjes de 'noodrantsoenen' van Joop.
Zondagavond reden we onder het 'genot' van een radioverslag van Feijenoord-Ajax naar Delft terug.
Namens alle 'Mol-gangers' van de eerste week wil ik hierbij Henny en Jo van der Lee bedanken voor het organiseren van Mol '95. En dan nu 'Het HY-verslaafdenlied'.

Marianne

Op de wijs van: 'het busje komt zo'.
2 HY -verslaafden zaten in hun bus,
de ene heette Jo, de ander Henny dus...
ze reden weer naar Mol toe,
dat wilde Henny graag,
hij vroeg aan ons een kaartje,
nou hier zijn we dan vandaag!!

allen:
't busje komt zo, busje komt zo,
't busje komt zo, busje komt zo
hij vroeg aan ons een kaartje,
nou hier zijn we dan vandaag!!

die 2 HY -verslaafden houden erg van vlees
op hun eigen vuurtje, bakte menig beest
daarna maakt hij koffie voor allen in de tent
kachel aan en zuipen.
0, wat worden we verwend!!

allen:
koffie komt zo, koffie komt zo,
koffie komt zo, koffie komt zo
kachel aan en zuipen.
0, wat worden we verwend!!

Lieve Jo en Henny, hartelijk bedankt
als Mol niet doorging, nou dan hadden we gejankt
we schrijven hierbij in voor de volgende 5 jaar
en hopelijk zijn we dan weer met z'n allen bij elkaar!!

allen:
Henny 't was zó (duim omhoog), Henny 't was zó, enz.
Hopelijk zijn we dan weer met z'n allen bij elkaar!!

1995 oktober Familie Schreurs  - Herfstmeeting -

- MOL 1995 (2) -

Voor ons voor de zesde keer in Mol. Het was weer weer om over naar huis te schrijven!
Dát niet alleen was positief, ook het gezellig samen koffiedrinken in de nieuwe tent, samen zwemmen, samen vuurtje stoken, samen mosselen en pannenkoeken eten, samen 'n ontbijt maken voor Eus en Joop samen zingen voor Hennie, sorry Henny, en Jo (de koffie komt zo). Kortom: het was gezellig, maar voor ons hield het nog niet op, want wij zouden ook mee naar Champagne gaan. Spannend, want voor ons was het de eerste keer, dat we met een groep op pad zouden gaan. Iedereen was netjes op tijd bij de uitgang van de receptie, waar de familie Cox uit Weert al stond te wachten. Uitgezwaaid door verschillende HY'ers en vastgelegd door Henny..... Op naar Frankrijk.

En wist u eigenlijk dat,
* wij het te gek vonden om met tienen achter elkaar door België en Frankrijk te toeren
* het wel leek alsof de Fransen nog nooit een HY gezien hadden
* je champagne kunt léren drinken
* je daar al heel jong mee kunt beginnen
* het heel indrukwekkend is, om te zien en horen hoe het allemaal in z'n werk gaat
* de kelders erg groot en soms wat laag zijn
* Aad er zó goed voor zorgde, dat niemand tegen het plafond liep
* hij er uiteindelijk zélf een punthoofd van kreeg!
* de hele trip een onzettend gezellige onderneming was
* dit te danken is aan Hans en Lidy en de rest van de HY -groep
* zelfs onze kinderen het ook schitterend vonden
* je de fles champagne niet mag laten knallen
* je de fles liggend moet bewaren en ook vervoeren
* ik nog eindeloos door zou kunnen gaan
* ik er toch maar mee stop en hoop dat ik niks vergeten ben.

Veel groetjes van de familie Schreurs uit Tilburg

1995 oktober George Kars  - Herfstmeeting -

- MOL 1995 (3) -

Wat schetste mijn verbazing toen ik op zondag 15 oktober in Mol arriveerde. Het eerste dat mij opviel was de spiksplinternieuwe tent die de vereniging, in de persoon van Henny van der Lee, had aangeschaft en daar keurig op zijn pootjes had gezet.
Dit betekent voor de toekomstige Paasdagen niet meer afhankelijk te zijn van een terrein met kantine voor de jaarvergadering. Deze kan in het vervolg in de nieuwe tent worden gehouden. Dat verlicht de taak van de weekendcommissie die hiermee van deze kantineproblematiek verlost is. Ik vind het een goed beleid van het bestuur om in zo'n korte tijd (vijf jaar) een tent met grote afmeting (12 x 6 m) bij elkaar te sparen. Proficiat!!
Het lijkt wel of de duvel er mee speelt maar bijna ieder jaar zijn de weergoden ons goed gezind. Ook nu weer. De accommodatie die ons daar ter beschikking stond, met name voor de kinderen, zorgde ervoor dat op een uitstekende periode kan worden teruggezien.
Naast de bestaande faciliteiten is er, zoals gebruikelijk in Mol, weer het nodige georganiseerd. Gezamenlijk naar de markt en zwemmen. Daarnaast activiteiten voor de kinderen. Zij bibberen nog van alle geluiden die op hen afkwamen tijdens de avondboswandeling in het donker.
Het grote kampvuur is voor elk kind een feest. Over feest gesproken, wat dacht u van gemeenschappelijk aardappelen schillen voor een 'patat met appelmoesfuif en de overige activiteiten voor de tent van Eus en Joop.
Als dank hebben de kinderen Eus en Joop getrakteerd op een ontbijt op bed dat geheel door hen zelf is verzorgd.
Een ander hoogtepunt was het gezamenlijk mosselen eten. Alle tafels die op het kamp te vinden waren werden tegen elkaar geschoven. Joop kookte en vervolgens mosselen scheppen en eten maar.
Naast de tent, met de gebruikelijke koffie en andere versnaperingen, zorgden de vuurpotjes voor de nodige gezelligheid.
Enkelen vertelden mij dat het hen opviel dat de deelnemers zo gemoedelijk met elkaar optrekken en hoe zij dat op prijs stelden.
Donderdag 19 oktober maakte een deel van de aanwezigen zich los om de reis naar de Champagne te beginnen.
Uitgezwaaid door de achterblijvers vertrokken zij klokslag tien uur richting Frankrijk. Ik zal hier niet over uitweiden, hoe het geweest is leest u elders. HIER

Bij terugkomst op zondagmiddag in Mol trof ik voor een deel weer een ander gezelschap aan. Het noorden van het land was in Mol gearriveerd. Deze week was net zo gezellig als de week daarvoor. Voor een groot deel vond er dan ook een herhaling plaats van de activiteiten die ook in de eerste week een succes waren.
Nadat de meesten van de aanwezigen op zaterdag de thuisreis aanvaardden, werd gesteld dat de nieuwe tent zijn diensten had bewezen. Omdat hij nog vochtig was heeft hij een deel van de zaterdag te drogen gehangen, waarna hij opgeborgen kon worden tot de Paasmeeting van volgend jaar.
Het is voor de deelnemers aan deze weken weer een grandioos succes geweest, ook uit het oogpunt van belangstelling voor dit festijn kan van een succes gesproken worden. Niet minder dan 37 bussen hebben acte de présence gegeven.
Marianne Mol had nog een tekst gemaakt op de melodie van 'het busje komt zo', dat wij gezamenlijk in de tent, als een aubade aan Henny en Jo van der Lee, hebben gezongen. Zonder hun bereidwillige medewerking had dit samenzijn geen doorgang kunnen vinden.

Henny en Jo nogmaals bedankt voor jullie inzet tijdens deze veertien dagen Mol en ik spreek niet alleen voor mijzelf.

George.

1995 oktober Tim, Luke, Nicky, Ruby  - Herfstmeeting -

- MOL 1995 (4) -

1996 maart Joop en Eus  - Herfstmeeting -

- MOL 1995 (5) -
Nog een nagekomen verslag

Vrijdagmiddag aangekomen in het 'Zilvermeer'. Waren niet de eersten, maar wat we wel hadden was dezelfde plaats. Elkaar welkom geheten en snel onze bus (Joop I) en tent neergezet, want Henny was druk met de nieuwe tent (prachtig), helpen is nooit weg. Het weer was prachtig en dat zou 16 dagen lang blijven. Het is wat: 16 dagen herfstvakantie. En wat kun je een hoop doen, met z'n allen of alleen. Patat bakken voor de kleintjes, de groten eten het meest, lekker bij het kacheltje zitten kletsen of in de tent. Om 19.30 uur is het altijd weer gezellig bijpraten met koffie van 'Camion'. Wat denk je van een kampvuur is toch altijd leuk.
Goh, dat was wel gezellig, dat mosselen eten met z'n allen.
Een speurtocht gaat er ook wel in, ook de grotere kinderen deden goed mee en hadden er plezier in.
Ja en dan naar de markt. Iedereen op zichzelf of in kleine groepjes. En dan op de markt elkaar weer allemaal ontmoeten, alsof we elkaar jaren niet gezien hebben.
Met z'n allen zwemmen is ook leuk. Twee uur is voor mij erg lang. Och, ik pas me maar aan anders moet ik lopen en er is een warm bubbelbad.
En wat dacht je van een spokentocht, of nee spoken bestaan niet, een elfentocht. Er waren kinderen die de elfjes hoorden zingen (heel zacht).

En een bieravond voor de grote mensen. Wat waren die klein de volgende dag. De fles had gewonnen en wat waren sommige bieren vies! Al met al: alleen of met z'n tweeën is er ook genoeg te doen: wandelen, fietsen, hout sprokkelen, zagen, andere spelletjes of gewoon rustig zitten bij de bus. Van het weer genieten en dat twee weken lang!
HERFSTVAKANTIE.

En als alles doorgaat, je weet nooit, dan moeten de kinderen van 0 tot 100 maar een lampion meenemen, misschien gaan we dan weer door het donkere bos. 's Zondags zijn we naar huis gegaan, het was nog steeds mooi weer.
Nou dit was het dan. Alle collega's met hun HY die in Mol waren, bedankt voor de aanwezigheid. Die er niet waren kom naar Mol 1996.